Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Alpinas Historia  (läst 2416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Alpinas Historia
« skrivet: augusti 19, 2011, 08:33:10 »

ALPINAS Historia
Viktiga årtal inom historien om ALPINA

1961
Burkard Bovensiepen (son till Dr. Rudolf Bovensiepen, grundaren av ALPINA Office Machine Works) startar sin utveckling av en ny Weber dubbelförgasare, tänkt att användas till den nya BMW 1500-modellen

1964
Den unge ingenjör Bovensiepen får mycket beröm för det fina arbetet av byggandet av förgasaren och den kvalité dessa har. Alltifrån de hårdföra biltidningarna till BMW´s legendariska försäljningschef Paul G. Hahnemann, lovordar de motorer som byggts och innehåller den nya ALPINA förgasaren. BMW certifierar de bilar med ALPINA motorn tack vare den exceptionella kvalitén på produkten genom att tillse fabriksgarantin gäller även för dessa.

1965
Företaget ALPINA Burkard Bovensiepen KG etableras 1:a Januari detta år i Kaufbeuren med åtta anställda.

1967
ALPINA´s varumärke förstärks genom den nyframtagna företagslogotypen som än idag (2007) används. I en och samma logotype kännetecknas varumärket och den ingenjkörskonst som utmärker kvalitén företaget står för.

1968
ALPINA ger sig in i motorsporten via Touring Car-mästerskapen och detta år är början på en lång och fin era av segrar och duktiga racerförare. Nu klassiska namn som Derek Bell, Harald Ertl, James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda, Brian Muir och Hans Stuck körde för Alpina under åren fram till 1973.

1970
Detta år var ett fantastiskt tävlingsår för ALPINA. Man vann European Touring Car Championship, 24-timmarsloppet I Spa-Francorchamps samt alla de större tävlingarna inom Tysklands gränser (Road Course, Hill-Climb och Rallye)

1971
ALPINA övertygar BMW om att en lättviktscoupé är nödvändig att byggas för att fortsättningsvis kunna vara framgångsrika i Touring Car-mästerskapen. De båda samarbetar och resultatet blir en BMW 3.0 CSL Coupé. Det som framförallt kännetecknar bilen exteriört är Alpinas klassiska fälgar (en sportbil som officiellt levereras från BMW).

1973
ALPINA´s racerteam vinner återigen European Touring-car mästerskapet för ALPINA och BMW. Niki Lauda satte ett starkt rekord på sextimmarsloppet på Nurburgring körandes den nya lättviktscoupén. Oljekrisen slår hårt mot motorsporten. ALPINA utvecklar motorer som kör på vanlig bensin.

1975
ALPINA påbörjar byggandet inom Tyskland av ett återförsäljarnätverk genom BMW´s eget nätverk. Samtidigt skapas kontakter och nätverk för import inom England och Schweiz.

1977
ALPINA vinner återigen European Touring-car mästerskapet, denna gång genom föraren Dieter Quester körandes en BMW ALPINA 3.5 CSL. Det var flera jämna lopp och strider mot favoriterna körandes Jaguar coupéer. ALPINA väljer detta år att kliva av tävlandet för den kommande 10 årsperioden och satsar nu på att utveckla personbilar istället.

1978
ALPINA slår på stort och presenterar 3 st nya bilar vid den italienska mässan Lago di Garda, var och en 100% utvecklad hos den egna fabriken. BMW ALPINA B7 Turbo, baserad på BMW 5-serien, blir världens snabbaste sedan. BMW ALPINA B7 Turbo Coupé med sin motoreffekt på 300hk blir en av världens snabbaste coupéer. Var och en av den nya generationens Alpina motorer har helt elektroniskt styrd tändning, något som var unikt inom bilindustrin på den här tiden. Burkard Bovensiepen startar även en ny affärsdel inom ALPINA – utsökta viner. På mycket kort tid blir de flesta av de finaste tyska restaurangerna kunder till Alpinas vinsektion liksom många privatsamlare och andra vinälskare. Ett japanskt nätverk börja med import av ALPINA och det kommer visa sig vara början på ett mycket gott samarbete. År 2001 anlände den 2000:e bilen till Japan.

1981
Tidningen Auto Motor & Sport utlyser en tävling – Shell Kilometer Marathon - om en utmaning i bränslebesparing. En BMW ALPINA 318i vann sin klass.

1983
ALPINA registreras officiellt som eget bilfabrikat av det tyska transportministeriet – Kraftfahrtbundesamt.

1985
ALPINA konverterar hela som motorproduktion till att använda metall katalysatorer. Det normala inom industrin på den här tiden var att använda keramiska sådana. ALPINA använde sig av en tekonologi kallad Emitec. Det skulle dröja många år framåt inom andra välrenommerade fabrikat började med samma teknik i sina bilar.

1987
ALPINA är tillbaks inom motorsporttävlingarna igen och vinner ett flertal stora lopp. Det tyska European touring car-mästerskapet får nya regler till stor del med inflytaden från Burkard Bovensiepen och tävlinarna drar till sig en allt större publik. Andy Bovensiepen (son till Burkard) är en av förarna i stallet. Alpinas nya metall katalysator används i racerbilmodellen och tekniken blir senare branschstandard inom alla DTM bilar framöver.

1988
ALPINA väljer att dra sig ut motorsporten och tävlandet igen för att fokusera helt och hållet på utvecklingen av nya exklusiva personbilar.

1989
ALPINA presenterar den legendariska sedanen B10 Bi-Turbo baserad på dåtidens BMW 5-serie med E34-karossen. Bilen är världens snabbaste sedan i familjemodell och kan färdas fram i nästan 300km/h. Bilen får ett världskänt omdöme av skribenten Paul Frére i tidningen Road & Track, ”Det här är väldens bästa sedan”.

1990
ALPINA expanderar även fortsättnigsvis som ett mycket välmående företag. Man har nu 120 anställda och bygger nya byggnader för produktion och administration.

1992
ALPINA presenterar sin modell B12 5,7 Coupé, baserad på BMW 8-serien med E31-kaross. Bilen har den nya intressanta och revolutionerande Shift-Tronic tekniken, ett elektroniskt styrt kopplingssystem, vilket för att vara en bil i den är starka klassen ger en bomullsmjuk känsla vid varje koppling även vid maximal acceleration.

1993
ALPINA´s nya Switch-Tronic öppnar för en ny och sportigare automat körstil. Kombinationen genom att kunna växla manuellt genom knappar bakom ratten likt en formel 1 racerbil och den enkla smidigheten att låta bilen växla automatiskt.

1995
ALPINA är första fabrikör att sätta in superkatalysatorer i serieproduktion. Det är en elektriskt uppvärmd katalysator och första bilen med denna bli B12 5,7 E-Kat, baserad på BMW 7-serien i E38-kaross. Samarbetet för detta ihop med BMW och Emitec representerar en helt ny teknologi för att stävja motorutsläppen. Man är redan 80% under de europeiska kraven när det gäller utsläppen.

1999
ALPINA presenterar sin första diesel modell, D10 Bi-Turbo baserad på BMW´s 5-serie i E39 kaross, på bilsalongen i Genéve. Det är den kraftfullaste diesel sedanen i världen. Bilen är framtagen i ett samarbete mellan ALPINA och BMW.

2002
ALPINA presenterar Roadster V8 med Switch-Tronic, baserad på BMW Z8. Bilen blir en stor succé framförallt i Nordamerika vilket också är första gång Alpina skeppar bilar över till den amerikanska marknaden. C:a 80% av de 555 tillverkade bilarna såldes i Amerika, resterande i Europa och Japan.

2003
ALPINA presenterar nya B7 baserad på BMW 7-serien med E65-kaross. I denna bilen har Alpina realiserat sitt nya koncept med både kompressor och valve-tronic teknik. Detta leder till en mycket låg bränslekonsumering för att vara en stor bil med 500hk.

http://www.alpinacs.se/alpinashistoria.php
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners