Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Skakande 530i  (läst 4994 gånger)

0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Skakande 530i
« skrivet: september 05, 2015, 20:32:42 »
Min far har köpt fyra nya sulor, Good Year Efficient Grip 225/50 ZR17 98W. Trots att han fått dem balanserade två gånger så skakar det ordentligt i hela bilen vid vissa hastigheter. Vi provade att skifta fram och bakhjul, rengjorde annläggningsytorna minutiöst och spände sedan dit hjulen efter alla konstens regler med momentnyckel osv. men det skakar fortfarande. Innan roteringen av hjulen skakade det i baksäte och stolar men efteråt skakar det i instrumentpanelen så det verkar ju som vi flyttat på problemet vilket väl borde innebära att det är däcken det är fel på?

Vi provade att hissa upp bilen så vi kunde snurrar på hjulen, vi hissade upp bilen endast så den just gick fritt från garagegolvet och jämförde sedan avståndet mellan däck och golv och detta slog på ca. 2 mm. Hur mycket ovalt kan ett däck vara innan det märks?

Vad mer kan man testa för att försöka avgöra om det är däcken som är problemet eller om det är något i bilen som skapar obalansen?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Skakande 530i
« Svar #1 skrivet: september 05, 2015, 21:12:50 »
2mm är alldeles för mycket! Jag kan nästan garantera att det är problemet.

Ovaliteten ska inte ens vara mätbar i mm.

Om det är samma firma som monterat däcken som dom är köpta på så åk tillbaka dit och påvisa detta. Solklart fall för reklamation.
Troligast är det däcket det är fel på, montera däcket ocentrerat borde vara svårt.

Antar att du är säker på att fälgen verkligen centrerar mot navet så att det inte är för stort centrumhål på fälgen jämfört med navet på bilen. De koniska skruvarna hjälper ju till viss del att centrera, men det är navcentrum som ska göra det jobbet. Jag har monterat fälgar med flera mm för stort centrumhål jämfört med bilen, men använt eltejp på navcentrumet för att centrera.  :o :D
Det har från att vara väldigt mycket vibrationer med enbart centrering med hjälp av hjulbultarna gått till totalt vibrationsfritt.
Jag gjorde samma test som ni med att mäta mot en plan yta under, det fanns ingen mätbar skillnad i ovalitet eller ocentrering efter centreringen med tejp, mätte tyvärr inte innan men det löste problemet.

 
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Skakande 530i
« Svar #2 skrivet: september 06, 2015, 01:05:34 »
Tycker ni gjorde helt rätt när ni monterade, och håller med om att 2mm är alldeles för mycket.

Min enkla tumregel är att med upphissad bil så att hjulen är frihängande, så ska det inte synas någon ovalitet när man snurrar hjulen.

Har själv varit en aning naiv när det gäller vibrationer och deras orsak, men har genom många misstag kommit fram till:

* anliggningsytan - viktigt att den är ren och plan
* hjulcenter, centreringsringar
* skeva fälgar. Kan enkelt konstateras genom att hissa upp bilen så hjulen hänger fritt och sedan sätta snurr på dem
* felaktiga - ej helt runda - däck
* glapp i stag i hjulupphängningar. Kan enkelt konstateras genom att hissa upp bilen så hjulen hänger fritt och sedan bända med kofot för att hitta glapp
* skeva bromsskivor. Vissa skivor är dåligt/ojämnt härdade vilket gör att när de blir varma så slår de sig. Kan ge ruggiga vibrationer.

Jag har nog upplevt alla varianter av dessa - och ofta korkat bortförklarat dem som "det är omöjligt att skivorna slagit sig, de är ju nya" eller "det är omöjligt att fälgarna är skeva, de är ju nya" :)

Trösten är att det faktiskt är ganska enkelt att konstatera, genom att hissa upp bilen och leta efter glapp och skevhet med ett brytjärn.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Skakande 530i
« Svar #3 skrivet: september 06, 2015, 08:21:43 »
Fälgarna är BMW original och vi har aldrig haft några centreringsringar till dem, det känns som de är tighta runt navet på bilen för de är lite bökiga att få på. Bromsskivorna är helt nya så ev. då om något där inte är perfekt.

Givetvis är däcken köpta på Däck 365 som tycker att min far skall plocka av dem igen och returnera dem om han vill reklamera. Skall meddela min far era tips så får han se mer vad han kan kontrollera.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad jpc

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Karma: +0/-0
Skakande 530i
« Svar #4 skrivet: september 13, 2015, 17:15:23 »
Fälgarna är BMW original och vi har aldrig haft några centreringsringar till dem, det känns som de är tighta runt navet på bilen för de är lite bökiga att få på. Bromsskivorna är helt nya så ev. då om något där inte är perfekt.

Givetvis är däcken köpta på Däck 365 som tycker att min far skall plocka av dem igen och returnera dem om han vill reklamera. Skall meddela min far era tips så får han se mer vad han kan kontrollera.

Det är inte fälgen som har fått sig en smäll i något gupp/håla eller var det bra innan han monterade de nya däcken.
Jag byggde en fälgriktare när jag körde för fort i ett gupp en gång och alla fyra fälgar blev ovala.
snurra och mät från golv till fälgkanten och se ( har riktat många fälgar just på grund av hålor.)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Skakande 530i
« Svar #5 skrivet: september 14, 2015, 18:32:51 »
Han skulle åka till en annan gummiverkstad i veckan och be dem kolla allting, vet inte hur det gått ännu.

Edit: Men nu vet jag, han åkte till en annan gummiverkstad i går som rev av alla vikter och gjorde om balanseringen och nu går bilen fint, firman som är knuten till däck 365 är tydligen rena klåparna när det gäller att balansera.
Enligt däckkillen så säljer Däck 365 endast in däck som inte riktigt håller A kvalitet utan andrasortering mm. Men det var ju hans åsikt, hur sanningshalten i detta är vet jag inte.

Vet bara att jag kommer att fortsätta att köpa däcken av firman som lägger på dem och balanserar så får de ta totalansvaret, bara när jag köper både däck och fälg som jag kommer att fortsätta att beställa över nätet och då av seriösa firmor.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Skakande 530i
« Svar #6 skrivet: september 22, 2015, 09:13:20 »
Bra att det gick bra och att det var bra det!
Nu kan han köra utan undrar vad är det för fel.
Tråkigt bara att det fortfarande företager som inte kan balanserar däck som det ska. >:(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Skakande 530i
« Svar #7 skrivet: september 22, 2015, 10:59:12 »
Det är inte fälgen som har fått sig en smäll i något gupp/håla eller var det bra innan han monterade de nya däcken.
Jag byggde en fälgriktare när jag körde för fort i ett gupp en gång och alla fyra fälgar blev ovala.
snurra och mät från golv till fälgkanten och se ( har riktat många fälgar just på grund av hålor.)


Riktigt smart maskin - beröm för den! Skulle vilja bygga något liknande. Det ser ut som en liten domkraft för att rikta, och mätverktyget. Men hur byggde du navet?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Skakande 530i
« Svar #8 skrivet: september 22, 2015, 16:19:47 »
Bra att det gick bra och att det var bra det!
Nu kan han köra utan undrar vad är det för fel.
Tråkigt bara att det fortfarande företager som inte kan balanserar däck som det ska. >:(

Nä man börjar ju undra vad de tänker med när de inte plockar bort de gamla vikterna. Helst skulle man ju vilja att de först balanserar endast fälgen och sedan kränger på däcket och balanserar både däck och fälg tillsammans.
Men det finns väl ingen däckhandlare som ställer upp då det, hade varit fint med en egen balanseringsmaskin.  ;D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Skakande 530i
« Svar #9 skrivet: september 22, 2015, 20:30:05 »
Sista gången jag balanserade mina däck, han började utan ta bort gamla vikter, jag frågade honom om han var professionell eller amatör, klar att jag är professionell svarade han, bra sa jag men varför ta du inte bort dom gamla, han hade svårt att svara och sa till honom att ta bort alla gamla och börja med nya.
Det är så att många lämna i förväg ett pris för balansering och spara pengar att inte byta dom gamla vilket anser jag det som fusk.
Sen, det berör också på hur gamla och slitna dom är.
Tycker att alla ska säga till innan dom börja balanserar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Skakande 530i
« Svar #10 skrivet: september 22, 2015, 20:47:51 »
Jag tänkte på när man lägger på helt nya däck, inte ens då rensar alla däckfirmor bort de gamla vikterna.  :o >:(
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Skakande 530i
« Svar #11 skrivet: september 23, 2015, 01:44:22 »
Precis Fredrik och jag kalla dessa för amatör som bör inte arbeta på en sådan service företag. >:(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad jpc

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Karma: +0/-0
Skakande 530i
« Svar #12 skrivet: september 26, 2015, 16:42:29 »

Riktigt smart maskin - beröm för den! Skulle vilja bygga något liknande. Det ser ut som en liten domkraft för att rikta, och mätverktyget. Men hur byggde du navet?
Ja den är jättebra. Använde svarven på jobbet i början men insåg att det är gött att kunna göra det hemma och slippa dra däck o fälgar till jobbet
Jag tog två lagerhus med fasta 50mm hål i och gjorde två axlar med olika plattor och olika bultcirklar.
Lossar man insexskruven i lagren så drar man ut och byter axeln smidigt
Sedan så är det en Biltema domkraft och en indikatorklocka med magnetstativ.
Har även riktat fälgar utan att ta bort däcken och satt indikatorn på insida fälgen funkar kanon.
Det är ju oftast ytan längst från ekrarna i framkanten på fälgen som böjs för det är ju ingen eker som håller emot, sällan jag har fått nån fälg med ovallitet över ekrarna .
Några fälgar har jag behövt värma lite men oftas inte


 

Reklampartners