Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW X5 4.6 is läcker olja  (läst 2276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drulefar

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • BMW X5 4.6si
    • SteamWash Sverige AB
BMW X5 4.6 is läcker olja
« skrivet: juni 25, 2016, 23:02:15 »
Hej!

Jag är nu på forumet och har nyligen skaffat mig en bmw X5 e53 med 4.6 l Alpina motorn.
Efter köp så är bilen sölig med olja undertill på vänster sida om man sitter i bilen.

Jag har två bilder och jag "tror" att jag har identifierat vart läckaget kommer ifrån. Bild nummer ett ser ni slangarna som kommer ifrån oljefiltret ner under motorn, men vart går dessa in?

Är det några vanliga fel med dessa motorer kopplat till oljefiltret och dess anslutningar? Jag vill ha lite tipps vad som kan vara problemet och vad som bör köpas in.

Hälsningar
RW
Vänlig hälsning
Robert Wakander

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.6 is läcker olja
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2016, 09:01:51 »
Trevligt med X5. ;)
Undrar om du inte har problem med en packning som finns till oljefilterhuset, ha för mig att du också har två o-ringar på oljetrycksgivaren, kan tänka mig att det kan vara därifrån det läcker.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Drulefar

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • BMW X5 4.6si
    • SteamWash Sverige AB
BMW X5 4.6 is läcker olja
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2016, 20:25:51 »
Hej Alain,

Vet du om det finns tillgång till någon guide för att byta oljefilterhuspackningen allternativt o-ringarna till oljetrycksgivaren?

Jag har googlat en hel del men inte hittat någon guide till just 4.6L motorn. Det finns dock mängder med guider till V6 motorn.

Tack på förhand!

RW
Vänlig hälsning
Robert Wakander

Utloggad Drulefar

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • BMW X5 4.6si
    • SteamWash Sverige AB
BMW X5 4.6 is läcker olja
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2016, 22:58:37 »
Jag har nu gjort en motortvätt och väntat några timmar.
Det ser fortfarande ut som det kommer från modulen som slangarna från oljefiltret går in i? Eller vad säger ni?
Vänlig hälsning
Robert Wakander

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.6 is läcker olja
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2016, 07:21:00 »
Tyvärr vet jag inte nånt guide eller video, sökte på internet och inte lyckades eller. :(
Jag förstår att man vill gärna hitta någonstans för att kunna göra det själv, det är ju så att man lär sig om motorer.
Kanske någon annat kan komma med lite tips?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners