Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E53 X5 (2000-2006)  (läst 2324 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E53 X5 (2000-2006)
« skrivet: mars 24, 2010, 08:36:09 »
BMW X5, en bilmodell från BMW lanserad 2000. X5:an är BMW:s första och största SUV, främst avsedd för den amerikanska marknaden. Tillverkas således i Spartanburg, South Carolina tillsammans med Z4:an. I motorprogrammet finns endast raka sexor och V8:or.

X5:an (och X3:an) kallas av BMW för SAV, Sports Activity Vehicle, och inte SUV. Bilen konkurrerar ändå på SUV-marknaden med till exempel Mercedes M-klass, Porsche Cayenne, Lexus GX/JX och Volvo XC90.

BMW X5 - mer kraft och maximal effekt.
Vig, smidig och robust behärskar nya BMW X5 med glädje alla underlag. Nu blir den ännu starkare, lättare och snålare med lägre förbrukning och markant minskning av CO2-utsläppen. Nya BMW X5:s sportiga exteriördesign ståtar med nya smarta detaljer som större luftinsläpp och spännande LED-teknologi, men det är motorerna som talar när vi nu lanserar denna variant av BMW X5, närmare bestämt fyra helt nya motoralternativ.


 
Två diesel-, sexcylindriga xDrive40d med TwinPower Turbo och xDrive30d med en förbrukning på 7.4 liter/100 km samt två bensinvarianter. BMW xDrive35i med en rak 6-cylindrig motor och xDrive50i med sin V8 har båda BMW TwinPower Turbo, och presterar extremt effektivt både vad det gäller lägre förbrukning och högre prestanda. Till exempel har xDrive30d maximala 540 Nm och en acceleration från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder.



Kanske är det signifikant att denna populära modell, som framgångsrikt skapat ett helt nytt segment, sitter så tryggt i designsadeln att årets facelift väljer att fokusera på musklerna i motorrummet snarare än att ändra mycket i den redan snygga tuffa designen. Vi känner väl igen den signifikant robusta och sportiga elegansen med den långa hjulbasen, de korta överhängen och kraftfulla konturerna. Vi ser spännande nya grepp med LED-belysning fram och bak i en ny intresseväckande L-form, mer lackade partier och nydesignade avgasutblås. Hos våra ingenjörer har den mesta energin i utvecklingsarbetet gått åt till att få ner energiförbrukningen. Motorn på 4,4 liter i xDrive50i har jämfört med den tidigare modellen på 4,8 liter blivit snålare trots en ökad effekt på 40 hk.



Som vanligt bidrar BMW EfficentDynamics med en mängd smarta lösningar som till exempel luftventilskontroll och bromskraftåtervinning som ser till att både höja prestanda och kördynamik samt sänka förbrukning och utsläpp. Även den 8-stegade automatiska växellådan med Steptronic innebär ett maximalt utnyttjande av kraften, eftersom motorn alltid befinner sig i ett optimalt varvtalsområde, något som sänker förbrukningen och ger mjukare växling. Precis som den aktiva styrningen bidrar till mer exakta styrutslag och behagligare körning, hur krävande och kurvig vägen än är.




För än mer sportig avkopplande komfort välj Adaptive Drive som kombinerar de båda chassikontrollsystemen Dynamic Drive och Dynamisk stötdämparkontroll. Hill Decent Control (HDC) gör färden nedför till en trygg upplevelse och Head-Up Display hjälper till genom att projicera färdanvisningar direkt på vindrutan.



Tekniska Data och prestanda:

BMW X5 xDrive35i
Cylindervolym: 2.979 cc
Max effekt: 225kW/306 hk vid 5.800 v/min
Max vridmoment: 400 Nm vid 1.200-5.000 v/min
Acceleration 0-100 km/h: 6,8 s
Max hastighet: 235 km/h
Bränsleförbrukning blandad körning enl EU-norm: 10,1 l/100 km
Koldioxidutsläpp: 235 g/km

BMW X5 xDrive50iCylindervolym: 4.395 cc
Max effekt: 300kW/407 hk vid 5.500-6.400 v/min
Max vridmoment: 600 Nm vid 1.750-4.500 v/min
Acceleration 0-100 km/h: 5,5 s
Max hastighet: 240 km/h
Bränsleförbrukning blandad körning enl EU-norm: 12,5 l/100 km
Koldioxidutsläpp: 292 g/km

BMW X5 xDrive30d
Cylindervolym: 2.993 cc
Max effekt: 180kW/245 hk vid 4.000 v/min
Max vridmoment: 540 Nm vid 1.750-3.000 v/min
Acceleration 0-100 km/h: 7,6 s
Max hastighet: 210 km/h
Bränsleförbrukning blandad körning enl EU-norm: 7,4 l/100 km
Koldioxidutsläpp: 195 g/km

BMW X5 xDrive40d
Cylindervolym: 2.993 cc
Max effekt: 225kW/306 hk vid 4.400 v/min
Max vridmoment: 600 Nm vid 1.500-2.500 v/min
Acceleration 0-100 km/h: 6,6 s
Max hastighet: 236 km/h
Bränsleförbrukning blandad körning enl EU-norm: 7,5 l/100 km
Koldioxidutsläpp: 198 g/km


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners